Kaupunkilehtien lauantaijakelu turvattava

Julkilausuma

Suomen Kaupunkilehtien Päätoimittajat ry:n vuosikokous Oulussa 2.11.

Suomen Kaupunkilehtien Päätoimittajat ry:n vuosikokous on huolestunut kaupunkilehtien viikonvaihdejakelun rampautumisesta.

Suomen merkittävin kaupunkilehtien jakelija, Suomen Suoramainonta Oy joutuu valtio-omisteisen Posti Groupin agressiiviseksi ja epäterveeksi kuvatun jakeluhinnoittelun vuoksi ajamaan lauantain jakeluverkkonsa alas merkittäviltä osin vuoden 2018 alussa.

Suoramainonnan lauantaijakelun loppuminen tai merkittävä supistaminen on uhka vastikkeetta kotitalouksiin jaettaville paikallisille kaupunkilehdille.

Vaikka lehtien lauantaijakelu saataisiinkin toistaiseksi turvatuksi, niin järjestelyn ennakoidaan nostavan kaupunkilehtien jakelukustannuksia lauantain osalta pahimmillaan 100-150 prosentin verran.

Tilanne on lehtien kustantajien kannalta kestämätön. Uhkakuvana on, että kaksipäiväiset kaupunkilehdet joutuvat karsimaan toisen viikoittaisen jakelupäivän pois.

Tämä heikentäisi lehtien liikevaihtokehitystä, vaikeuttaisi niiden asemaa paikallisen tiedon välittäjinä ja johtaisi mittavaan henkilöstön vähennystarpeeseen printtilehtien tuotantoketjussa.

Suomen Kaupunkilehtien Päätoimittajat ry:n vuosikokous vetoaa suomalaisiin poliittisiin päättäjiin median moniarvoisuuden ja kaupunkilehtien tulevaisuuden puolesta:

”Markkinaehtoisen jakeluliiketoiminnan ja kaupunkilehtien kustannustehokkaan viikonloppujakelun tulevaisuus on turvattava pikaisesti.”