Kaupunkilehdet

Kaupunkilehti on maksuton painotuote, joka jaetaan säännöllisesti vähintään kerran viikossa. Kaupunkilehti sisältää toimituksellista aineistoa, ja sen julkaiseminen rahoitetaan ilmoitustilan myynnillä.

Suomessa ilmestyy kymmeniä kaupunkilehtiä. Sanomalehtien liittoon kuuluu 59 kaupunkilehteä, joissa työskentelee noin 270 työntekijää. Toimituksellista henkilöstöä on noin 120 työntekijän verran. Kaupunkilehtien nettomyynti oli vuonna 2016 yli 67 miljoonaa euroa. Lähes kaikki kaupunkilehdet ilmestyvät 1–2 kertaa viikossa.

Suomen vanhin kaupunkilehti on Tamperelainen, joka alkoi ilmestyä vuonna 1957. Sen perusti toimittaja Urpo Lahtinen, joka oli tutustunut ilmaisjakelulehtiin stipendimatkalla Euroopassa. Seuraavana vuonna Suomeen syntyi kaksi kaupunkilehteä lisää, kun Uutiskukko alkoi ilmestyi Kuopiossa ja Turkulainen Turussa.

Päivitetty 6.2.2018