Kaupunkilehtien päätoimittajien kannanotto mediatukeen

Suomalaisen median taloudelliset toimintaedellytykset ovat heikentyneet nopeasti koronapandemian johdosta.  Kaikkein kovimpia iskuja ovat ottaneet vastaan maksutta kotitalouksiin jaettavat kaupunkilehdet, joiden liikevaihto koostuu kokonaan ilmoitusmyynnistä.

Nykyisten rajoitustoimenpiteiden johdosta monet kaupunkilehtien tärkeät paikalliset ilmoittaja-asiakkaat ovat joutuneet ajamaan alas toimintansa, mikä on kuihduttanut välittömästi myös lehdille elintärkeää tulovirtaa. Moni lehti onkin jo joutunut ilmestymistauolle tai harventanut ilmestymisrytmiään.

Kaupunkilehti lisää merkittävällä tavalla suomalaisen mediakentän moniäänisyyttä paikallisella tasolla ja monelle lukijalle se on tärkein, jopa ainoa paikallisen tiedon lähde. Lehti tavoittaa kaikki väestöryhmät heidän taloudellisesta tilanteestaan riippumatta, millä on iso arvo myös paikallisdemokratian toimivuuden ja tasa-arvoisen tiedonvälityksen kannalta.

Näinä aikoina kaikkiin koteihin jaettavilla maksuttomilla lehdillä on erityinen rooli oikean tiedon välittäjänä. Kaupunkilehden kautta on hyvä mahdollisuus saada tärkeä viesti perille myös sellaisille epidemian torjunnan kannalta tärkeille kohderyhmille, joiden tavoittaminen voi muuten olla vaikeaa. Alan toimijat ovatkin tunnistaneet yhteiskunnallisen vastuunsa, mistä yhtenä esimerkkinä on suomalaisissa kaupunkilehdissä poikkeustilanteen alussa julkaistu yhteinen ilmoitus. Nykyisen poikkeustilanteen ja kriisin jälkeisen jälleenrakennuksen aikana korostuu entisestään myös kaupunkilehden perinteinen tehtävä paikallisen elinvoiman edistäjänä.

Me kaupunkilehtien tekijät laitamme kaiken osaamisemme peliin, jotta lehdet ovat elinvoimaisia tulevaisuudessakin. Tilanteen poikkeuksellisuudesta johtuen kaikki apu on kuitenkin tarpeen. Suomen kaupunkilehtien päätoimittajat ry pitääkin erittäin tervetulleena liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämää pikaista selvitystä journalismin tukemisesta koronakriisin aiheuttamassa poikkeustilanteessa.

Kaupunkilehtien kannalta olennaisinta on, että tukien myöntämiskriteerit ovat tasapuoliset, läpinäkyvät ja riittävän yksinkertaiset. Toivomme myös, että kaupunkilehtien erityisen vaikea tilanne otetaan huomioon.

Luonteva lähtökohta on arvioida tukien tarvetta esimerkiksi koronaepidemian aikana menetettyjen ilmoitustulojen mukaan.

Emme halua mediatuen jaon perustuvan siihen, kuka on kaikkein taitavin kehittelemään uusia hankkeita ja kirjoittamaan hakemuksia. Sellaisille tukimuodoille on aikansa ja paikkansa toisenlaisissa tilanteissa.  Nyt on tarve toimiville ratkaisuille, jotka auttavat akuuttiin tilanteeseen ja mahdollistavat suomalaisen kaupunkilehtikentän säilymisen mahdollisimman monipuolisena kriisin yli.

Suomen kaupunkilehtien päätoimittajat ry:n hallitus 23.4.2020